Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.danskslagtefjerkrae.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Foto: Colourbox

Slagtefjerkræs omdømme - det ser skidt ud - med lyspunkter

En ny analyse viser, at fjerkræbranchens omdømme ikke kan repareres med kommunikation alene. Danskerne vil se forbedringer på dyrevelfærden, inden de er villige til at kvittere med tillid.

En ny analyse viser, at fjerkræbranchens omdømme ikke kan repareres med kommunikation alene. Danskerne vil se forbedringer på dyrevelfærden, inden de er villige til at kvittere med tillid.

Fjerkræbranchen har for første gang fået udarbejdet en omdømme-analyse, og den bekræfter det billede, der tidligere er blevet præsenteret; Det ser ikke godt ud. Ideen med analysen er at finde ud af, hvordan branchen klogest og bedst bruger ressourcer på at rette op på det. Og her er der også gode nyheder.

Analysen undersøger to ting:

  1. Branchens generelle omdømme
  2. Hvilke emner, der driver omdømmet, og hvordan branchen scorer på de emner

Det generelle omdømme viser, at branchen samlet set ligger på en anden sidsteplads blandt de brancher, som Landbrug & Fødevarer måler på, kun minkbranchen ligger lavere end fjerkræ.

Derfor er det også interessant at se, hvilke emner, der optager danskerne, og hvordan de vurderer dem. Ikke overraskende er det dyrevelfærd, der skaber problemer og særligt på områder som pladsforhold, transport og krav til vækst bliver branchen vurderet meget kritisk. Lyspunkterne er, at fjerkræ bliver vurderet flot på spisekvalitet og sundhed. Det er emner, hvor en øget kommunikationsindsats kan være med til at løfte omdømmet.

Samtidig ser det ud til at områder som klima og miljø rummer skjulte muligheder. Danskerne vurderer branchen til at præstere pænt på de områder og mener samtidig at disse emner er vigtige for en branches omdømme i befolkningen.

Ole Hampenberg Andersen