Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.danskslagtefjerkrae.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Indtryk fra fjerkrækongressen

”Den bedste Fjerkræ Kongres nogensinde” lød anmeldelsen fra deltagerne efter to dage på Vingsted Konferencecenter. Fjerkræ Kongressen nød nye rammer og et rekordhøjt antal deltagere.


”Den bedste Fjerkræ Kongres nogensinde” lød anmeldelsen fra deltagerne efter to dage på Vingsted Konferencecenter.  Fjerkræ Kongressen nød nye rammer og et rekordhøjt antal deltagere. Her kommer et par highlights.

Køber forbrugerne virkelig ind med følelserne?
”Ja, det gør de”, lød svaret fra Landbrug & Fødevarers Anders Søgaard, som styrede det, der endte med at blive en stærk debat om dyrevelfærd. Dyrenes Beskyttelse og Dyreetisk Råd var inviteret på besøg til en snak om den dyrevelfærd som flere og flere forbrugere efterlyser.  Ofte uden helt at vide hvordan forholdene er nu. Fødevarestyrelsen var med og fra Erhvervsfjerkræsektionen deltog Martin Hjort Jensen og Peder Gasbjerg. Det blev en debat om stærke ønsker og barske realiteter, for hvem skal betale for dyrevelfærden?

Fra hønsehus til køledisk
Kongressen bød også på britiske David Spellers tips til en Sustainable Poultry Production, på en smukt formidlet gennemgang af ESBLs smitteveje og på et meget relevant indlæg om en bedre bundlinje.  
På den politiske scene fortalte Direktør hos Landbrug & Fødevarer, Flemming Nør-Pedersen, om de aktuelle sager, der tages hånd om på Axelborg og fra det politiske tog Lærke Lund (fra samme sted) et spring til det afsætningsmæssige og inviterede deltagerne med på en rejse til detailhandlen, hvor kampen hver dag udkæmpes mellem det danske og det udenlandske kyllingekød.

En speltmor kom til Vingsted
Kongressens program kom hele vejen rundt om vores kyllingen.  Men til sidst, da roen ellers var ved at lægge sig, kom en stormvind i Christine Felthaus skikkelse forbi. Men sin skarpe tunge og sin ”kender du typen” indsigt fik hele forsamlingen en pep-talk om at møde forbrugeren dér hvor de er. Der blev grinet højt, men pointen var alligevel klar: ”Vi speltmødre, vi er vilde med jeres kyllinger. Men vi vil have hele historien om hvor godt i passer på dem, så hjælp os nu lidt”.

Tak for en vellykket kongres!

Lærke Kirstine Lund