Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.danskslagtefjerkrae.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Sektorchefens Klumme …

Det er ikke så ofte, at den danske slagtekyllingeproduktion finder vej til medierne ... men det skete i DR’s Madmagasin den 7. april i år.

Der er alt for få, der ved hvad vi går og laver i slagtekyllingebranchen. Som vi tidligere har skrevet i nyhedsbrevet var der 58 procent af de over 1000 adspurgte i en Gallup undersøgelse, der troede at slagtekyllinger vokser op i bure! – Og tro mig, det er ikke den eneste myte, der eksisterer om produktionen af fjerkrækød.

Vi må gøre noget!

Erhvervsfjerkræsektionen startede ved Fjerkrækongressen i år en ny tradition med at udpege årets Slagtekyllinge Ambassadør. Prisen gives til en producent, en brancheperson eller en virksomhedsperson, der har ydet en ganske særlig indsats, sat barren højt eller udmærket sig på anden vis inden for slagtefjerkræ. Prisen blev i år givet til producent Mads Nielsen, der flere gange har åbnet sine døre, når branchen har bedt om det. Han har bl.a. haft Mette Gjerskov på besøg – mens hun var Fødevareminister – og senest var det Det Dyreetiske Råd der aflagde besøg hos Mads i Vinderup.

Vi har brug for flere af den slags besøg. Myterne bliver aflivet, og det gode budskab om slagtekyllingeproduktionen bliver spredt som ringe i vandet.

2015 er valgår ... og i en valgperiode plejer politikerne at være yderst villige til at lytte til hvad borgerne har at sige. Derfor vil jeg opfordre alle til at invitere de lokale folketingskandidater på besøg til en snak om muligheder og udfordringer for slagtekyllingebranchen. Vi har samlet alle kernebudskaberne i en lille pjece, som besøgende kan få med hjem ...

 

Pjecen kan kvit og frit bestilles hos undertegnede i det ønskede antal eksemplarer.

Hvis de travle politikere ikke kan finde tid til et besøg – kan man evt. gøre dem opmærksom på branchen ved at sende dem en mail med et link til http://danskslagtefjerkrae.dk/dansk-kylling. Her findes vores benchmark analyse, der viser at Dansk Kylling står stærkt – ligesom man kan finde flere forskellige små film om produktionen.

Som aktør i den danske slagtekyllingebranche har man så meget at være stolt af:

-          Kyllingekød er proteinrigt

-          Kyllingekød har en lav fedtprocent

-          Dansk kylling er salmonellafri

-          Dansk kylling har fuld sporbarhed

-          Lavt antibiotikaforbrug

-          Kylling er den mest solgte kødtype hos forbrugere under 30 år

-          Forbrugernes vigtigste kriterier for valg af kylling er, at den er dansk, nem at tilberede og sund

-          Værdien af kyllingeeksporten oversteg 3 mia. kr. i 2014

-          Den danske kyllingebranche beskæftiger ca. 3.400 personer

-          Lav klimabelastning: Lavt vand- og energiforbrug, lavt foderforbrug og kort transport til slagteri

-          ...

 

Vær ikke beskeden. Gå ud og spred det glade budskab.

 


Birthe Steenberg

bsb@lf.dk

mobil: 24631673